*Nice Day*




preparing for ramadhan :)
29 July 2011 | 1:37 pm | 0 letter

assalamualaikum ;) . tk sabar'y nk puase . yeeehhooo :) .haa , paham-2 je la tengok picture kt atas tu . hehe  hari isnin ni semua umat islam dah mulaa berpuase kan ? hehe . jgn tk puase pulak , ouhh kecuali perempuan laa kan . haha . act , aku nk bagitahu sikit persipaan persiapan menghadapi ramadhan ni . betwixt is :

  • bersyukur kerana allah melanjutkan usia dan berdoa agar allah izinkan bertemu ramadhan sekali lagi.                                                       
  • cuba untuk mendaptkan khusyuk ketika solat.
  • tilawah al-quran dan cuba mengkhatamkan al-quran ketika ramadhan.
  •  think about the occurrences  allah.
  • muhasabah diri tentang pencapaian amalan di bulan ramadhan.
  • berazam utk meninggalkan beberapa tabiat buruk.
  • mengajak kawan-2 agar menyambut ramadhan dgn penuh kesyukuran. 


sorry if maklumat yg aku bg ni tk 'perfect' aku just nk kongsi ape yg aku tao utk get ready for ramadhan , ouh ! jgn lupe solat tarawikh ye nty . hehe . haa , aku nk kongsi sikit hadith :

diriwayatkan dari abu hurairah , nabi saw telh bersabda : sesungguhnya telah datang kepada kamu bulan ramadhan yg penuh berkat . Allah talah fardhukan ke atas kamu berpuasa padanya . sepanjang bulan ramadhan itu dibuka pintu syurga dan ditutup segala pintu neraka serta dibelenggu segala syaitan *hadis riwayat ahmad .

oleh itu kawan-2 , renung-2 kan lah , dan selamat beramah berpuasa :) . 

|